tisdag 19 april 2011

Potatiscurry med sesamfrön

Idag bjöd min mor mig på en riktigt delikat potatiscurry som liknar en jag gjorde själv för ett tag sen.
Tänkte jag skulle dela med mig av den då den är enkel, snabblagad och väldigt god.

Blir: Sidorätt till ungefär 4 pers.

Ingredienser:
-------------
4 stora potatisar
1 msk olja
1 tsk spiskumminfrön
1 tsk korianderfrön
2 tsk senapsfrön
2 msk sesamfrön
½ tsk gurkmeja
1 tsk hackad färsk chili
2 tsk fint rivet citronskal
2 msk citronsaft
salt och peppar till avsmakning

Utförande:
----------
Koka potatisen mjuk med skalet på. Låt den svalna, skala den och skär dom i munsbitar.
Värm oljan i en wok eller tjockbottnad kastrull på medelstark värme och stek spiskummin-, koriander- och senapsfrön under ständig omrörning i en minut.
Tillsätt sedan sesamfrönen och stek i 1-2 minuter till.
Släng sedan i resten av ingredienserna utom potatisen och rör om ordentligt.
Lägg sedan i din potatis och vänd den i allt så att den blir täckt ordentligt av curryn och potatisen blir genomvarm.
Tag från plattan och smaka av med salt och peppar.
Dekorera med en korianderstjälk om du vill vara lite fin i kanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar