lördag 23 oktober 2010

Krämig ostsås

Ända sen jag gav mig in i den veganska matvärlden så har något häcklat mig enormt: ost. Och när det kommer till sås har det varit ett ändlöst sökande för att hitta någonting som skulle likna en ostsås, det närmaste jag kommit innan har inte alls smakat ost.
Men jag stötte nyligen på en helt underbar upptäckt, en "ostsås" som faktiskt smakar ost. Helt galet ärligt talat och den kan säkerligen användas som mjukost på macka med om man vill! Fungerar iallafall grymt bra blandat med pasta.

Blir: sås till 2-4 pers, beroende på hur mycket man gillar flöt.

Ingredienser:
---------------------------
1.2 dl näringsjäst (finns i hälsobutiken)
3 msk mjöl
1 tsk gurkmeja
4 tsk majsstärkelse
1 tsk salt
2.4 dl vatten
1 msk smör eller olja
2 tsk senap

Utförande:
---------------------------
Blanda näringsjäst, mjöl, gurkmeja, majsstärkelse och salt i en kastrull. Vispa ner vattnet och värm på. Rör runt under uppvärmning och se till att vispa ordentligt när det börjar koka, det kommer tjockna fort. När det börjar tjockna, häll i senap och smör/olja. Låt stå på spisen en minut till under omrörning, ta sedan av kastrullen från värmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar