fredag 22 oktober 2010

Falafeltallrik

Så häromdagen bestämde jag mig för att försöka mig på att göra en hemgjord falafeltallrik. Det fungerade över förväntan, faktiskt helt grymt bra. Dock var jag inte så driftig att jag gjorde min egen falafel, har försökt mig på detta och de smälte bara bort. Jag kände inte riktigt för att ta den risken just idag. Idag skulle det vara festligt, och därmed basta! Åt den med ris men jag kan tänka mig att det fungerar precis lika bra med pommes, kanske ännu bättre.

Blir: tallrikar till ungefär 4 personer

Ingredienser:
---------------------------
1 paket falafel utav bra kvalité (det här är mycket viktigt, köp ingen skitfalafel som t.ex. den från Hälsans kök - den är gjord på sågspån, damm och ogräs. Du kommer bara bli ledsen och inte fatta charmen med falafel, alls. Gå gärna till din närmaste orientaliska affär istället, chansen är stor att de har fet falafel.)
Sesamsås.
Hummus.
Allehanda färska grönsaker som tomat, isbergssallad, vitkål och rödlök.
Inlagd majrova.
Ris eller pommes frites till 4 personer.
Frityr- eller rapsolja.

Utförande:
---------------------------
Antingen gör du det absolut bästa alternativet och friterar dom i fritös eller kastrull, eller så kör du på en semifritering i stekpannan.

Om du kör på stekpannan så fyller du ca 1 cm av botten med rapsolja och hettar upp. Sedan låter du de stekfriteras tills de blir gyllenbruna på vardera sida, således behöver du vända på dom en gång.

Koka upp ris eller styr pommes frites i ugn till 4 personer.

Skär upp och hacka grönsaker.

Lägg upp falafel, ris, grönsaker, majrova på tallrik. Klicka lite hummus i ett hörn och häll sesamsås över falafel/ris eller båda två(!). Njut.

1 kommentar:

  1. Vill man göra falafeln själv är det här ett bra recept. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/falafel-med-mynta-och-gurkyoghurt-1.67167

    SvaraRadera