måndag 7 februari 2011

Tomatgryta

Något jag lagade väldigt mycket i början när jag la ner köttätandet var en gryta i olika varianter. Gör den inte lika mycket längre, men det är bara för att jag ätit sönder mig lite på den. Det betyder inte att den inte är god. För det är den.
Den är dessutom både billig och näringsrik.
Min favvoblandning av ingredienser är den jag skriver ner, men du kan byta ut grönsaker och så lite hur du vill. Ät tillsammans med ris eller pasta.

Blir: Gryta till ca 4 personer.

Ingredienser:
-------------
Mjölkfritt smör till stekning.
1 rödlök.
2 vitlöksklyftor.
½ färsk chili.
1 paket torkade sojastrimlor. (El. burk med valfria bönor eller kikärtor.)
5-6 färska champinjoner.
1 sats krossade tomater eller 1 burk krossad tomat.
½ liter vatten.
2 buljongtärningar.
1 tsk salt.
½ tsk peppar.
4-5 potatisar.
½ zuccini.
1 paket soja- eller havregrädde.

Eventuella tillägg:
-------------------
Andra smarriga grönsaker du gillar.
Vegansk crème fraiche.

Utförande:
----------
Börja med att förvälla och förbereda sojaköttet enligt anvisningar på paketet.

Hacka löken och fräs den i en kastrull på låg värme i en bit smör. Hacka chili och lägg i, pressa samtidigt i vitlök. Skär upp champinjonerna och stek antingen bredvid eller direkt i kastrullen - beroende på vad du föredrar. Salta lite på svampen för att dra ur vätska och stek tills allt ser lätt stekt ut.

Häll över de krossade tomaterna, hacka också ner din färska tomat fint och blanda i. Häll på vatten, buljong och kryddor.
Skala och dela potatisarna i munsbitar och lägg i.
Låt allting koka 15 minuter.

Hacka upp din zuccini i lagom fina munsbitar och lägg i det tillsammans med sojaköttet i grytan.
Låt det koka i 5 minuter till.

Ta från värmen och blanda i din grädde.
Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar